Marco Magri, La regolamentazione della stampa e dell’impresa editoriale: oltre l’illusione del pluralismo

Sommario: 

1. Premessa. L’illusione del «pluralismo informativo». 

2. I vincoli al raggiungimento di posizioni dominanti. 

3. La «concorrenza monopolistica» e la garanzia del potere editoriale, perno del sistema. La «impurità» dell’editoria italiana. 

4. Le provvidenze all’editoria, tra abolizione e riordino. 

5. La difficile questione della liberalizzazione del sistema della vendita dei giornali
quotidiani e periodici. 

6. Fine del cartaceo e «neutralità tecnologica» dello Stato. 

7. Oltre l’illusione del «pluralismo». Un sistema da scomporre e ricostruire.

Abstract: 

Many scholars and politicians believe that the Italian legislation in the matter of printing industry, thanks to the evolution of its main components – antitrust rules and subsidies to publishing – has been generally suitable for securing the “pluralism of information”. Even inspired by a proposal recently submitted to the Chamber of deputies (3317, Coscia et al), the article tries to argue that this picture may be reviewed, as affected by contradictions that still characterize the system, both in the production of the newspaper (publishing), both in relationship to the final phase (sale of the newspapers).

Autore