Claudio Cataldi, La liberalizzazione “debole” del trasporto ferroviario 

Sommario: 

1. Dalla riserva a embrionali forme di mercato: la direttiva 91/440/CEE.

2. Una spinta più decisa verso il mercato: il primo pacchetto infrastrutture. 

3. I ricorsi per inadempimento della Commissione europea. 

4. L’indipendenza del gestore dell’infrastruttura rispetto alla principale impresa di trasporto ferroviario: è ammissibile l’appartenenza al medesimo gruppo societario?

5. L’indipendenza gestionale del gestore dell’infrastruttura nei confronti dello Stato: la determinazione dei diritti per l’utilizzo dell’infrastruttura come strumento essenziale di gestione. 

6. L’indipendenza dell’organismo di regolamentazione. 

7. Conclusioni. La liberalizzazione «debole» del trasporto ferroviario.

Abstract: 

The judgment of the Court of Justice reports on the state of liberalization of rail transport in Italy. The Italian system does not ensure, according to the Court of Justice, the necessary managerial independence of the infrastructure manager, as the setting of charges for access to the infrastructure is done in cooperation with the Ministry of Infrastructure and Transport. The ruling does not address, however, the issue of the effective independence of the infrastructure manager belonging to the same corporate group as the main train operating company. The EU directives have not identified, in fact, standards for evaluating organizational independence and the manager’s decision with respect to the transport: the liberalization of the sector is «weak» because only anchored to the given formal legal independence.

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