Alessandra Salvato, L’Anas tra privatizzazione sostanziale e gestione pubblica delle autostrade

Sommario:
1. Premessa.
2. La genesi di Anas come soggetto pubblico. Da Azienda autonoma ad Ente pubblico economico
3. La privatizzazione solo formale. Anas s.p.a. e la parentesi come società in house
4. Il tentativo di privatizzazione sostanziale. La fusione Anas-Fs e l’ipotesi dello scorporo
4.1. Il trasferimento del capitale sociale ex lege
4.2. Il controllo pubblico (proprietà, organizzazione, finanziamento, potere di determinazione) – 4.3 Comporta- mento marcatamente antieconomico (attività e fine)
4.4 Il piano di Anas e i vantaggi dell’uscita dal perimetro della p.a.
5. Un bilancio. Può Anas diventare impresa…
5.1 … di mercato?
6. Conclusioni.

Abstract: 

The work deals with the legal nature of Anas and its private-public nature. Anas is a joint-stock company, but it is included in the list of public administrations annually prepared by Istat because it covers less than 50 percent of its costs through its own revenues. To get out from the perimeter of the public administration, Anas has been merged with Ferrovie dello Stato (Fs), which is a commercial entreprise. However, the merger is not fully completed. The article highlights that Anas should have market revenues to become a public entreprise. In order to achieve that, Anas should be put in competition with other operators by eliminating the difference between toll roads and free roads.

Autore