Sommario:
1. L’istituzionalizzazione del Terzo settore.
2. Il passaggio dal riconoscimento del pluralismo sociale alla promozione attiva sociale.
3. L’ancoraggio degli Ets al principio di sussidiarietà orizzontale.
4. Il nuovo principio generale di collaborazione.
5. Gli strumenti giuridici di collaborazione nel codice del Terzo settore.
6. Segue: le convenzioni.
7. Le contraddittorie conseguenze da scongiurare che potrebbero derivare da un criticabile parere del Consiglio di Stato.
Abstract:
The recent Italian reform on the Third sector subjects plants them in a new public law framework. Among the most important principles, the law mentions the principle of horizontal subsidiarity, which – according to the author – gives rise to the new principle of collaboration. All the tools, consequently, are characterized by the possibility of awarding advantages to others without getting correspondent returns. Therefore, these tools must be distinguished from the ones provided for in the code of public contracts, given that the latter deals with economic relations. Art. 55, 56, and 57, of the code of Third sector should be considered as representative of this different approach, although a recent arguable decision of Council of State undermines this interpretation.