Sommario:
1. Infrastrutture, diritti fondamentali, coesione sociale. La riqualificazione delle periferie.
2. Infrastrutture, crisi economica e sistemi di individuazione, localizzazione e realizzazione.
3. Infrastrutture e periferie: due questioni.
4. Un sistema confuso e lento: i correttivi in tema di riparto tra Stato e regioni.
5. Le disfunzioni e il fattore tempo. Il codice dei contratti pubblici.
6. Semplificazione organizzativa e procedimentale. Gli interessi sensibili.
7. Eliminazione del superfluo e necessità della partecipazione.
8. Città metropolitana e periferie.
9. Per concludere
Abstract:
This essay analyzes the role, stillto be defined , assigned to Metropolitan Cities in the local public utilities sector. The functions of such new entities have been assessed in the light of the provisions related to the identification of ATOs and to the choice of the different tools to provide public services. The survey emphasizes that higher flexibility and enhancement of local autonomy, resulting also from constitutional court case law, reflects common uniform rules for Metropolitan Cities set out by national legislation, which allow only for limited differentiation at the local level. The study also foresees the likely coincidence of bodies of ATOs government with the new entities named as authorities of “wide area”, and identifies an opportunity to find a new balance between the social relevance of services and marketcompetition stemming from the actual performance of Metropolitan Cities’ statutory duties in the sector of public services.