Sommario:
1. Pubblico e privato nell’istruzione: attori, regole e strumenti.
2. Scuola pubblica e scuola privata nel sistema dell’istruzione: una compresenza
difficile.
3. Scuola pubblica e privata nell’evoluzione legislativa e costituzionale. Dallo Stato unitario alla riforma Gentile ovvero “la scuola liberale”.
4. (segue) L’avvento della Costituzione ovvero “la scuola pluralista”.
5. (segue) Dalla Costituzione alla fine degli anni Novanta ovvero “la scuola democratica”.
6. (segue) Dalle riforme Bassanini al nuovo Titolo V della Costituzione
ovvero “la scuola autonoma”.
7. (segue) Dalla nascita del “Sistema nazionale di istruzione” alle riforme in itinere ovvero “la scuola partecipata”.
8. Considerazioni conclusive.
Abstract
Education is a very special sector: in fact, it’s characterized by general interests
justifying the intervention of public authorities, but it’s also a field where freedom and
purely individual expectations must coexist. Consequently, the regulatory scenario is
always in motion and many of the problems that characterize it are destined to remain open, with a legislator constantly called upon to devise new interventions in
order to recompose public and private instances. This paper aims to identify the most
relevant aspects of the evolution of the legislative and administrative framework of the
education system by analyzing the relationship between public and private in the last
150 years: first, with reference to the actors involved in the organization responsible
for performance assessments; secondly, with regard to the rules and tools that can be
used in the construction of a well-organized system.