Max Bruschi, Salvatore Milazzo, L’integrazione fra la formazione dei docenti e l’accesso ai ruoli in attuazione della “Buona Scuola”

Sommario: 

1. La formazione degli insegnanti in Italia: inquadramento storico ed evoluzione normativa.

2. Il nuovo percorso di «Formazione iniziale e tirocinio» (Fit), disciplinato dal d.lgs. 13 aprile 2017, n. 59: caratteri generali. 

3. Le peculiarità del contratto Fit e le risorse per la formazione iniziale e il reclutamento. 

4. La disciplina della fase transitoria e le tempistiche possibili.

5. La procedura Fit e la disciplina UE del riconoscimento dei titoli professionali. 

6. L’interconnessione tra formazione e ruolo e l’individuazione dello standard professionale.

7. Conclusioni: proposte correttive.

Abstract:

The Law 107/2015 delegated to the government the power to enact a
legislative decree to introduce a new discipline to change the existing system of teaching qualification and recruitment, moving on to a system – entirely new for Italy – of a triennal public examination. This new system is called “FIT” (“Formazione Iniziale e Tirocinio”), which is made up of a long teachers’ initial training period and a lot of exams. By means of Legislative Decree NO 59/2017, it has also been laid down a transitional measure, which consists of the introduction of a ranking list of qualified
teachers and, at the same time, of a particular contest for people with a three-year
period of professional experience. The main goal of this paper is to show the legally
critical areas and to propose some solutions, taking into account the jurisprudence of the courts.

Autori