Salvatore Sorrentino, La scelta del modello di gestione dei servizi pubblici locali

Sommario: 

1. Le vicende esaminate dalle due pronunce. 

1.1. La singolare scelta di un Comune di gestire in autoproduzione il servizio di raccolta differenziata dei rifiuti. 

1.2. L’affidamento in house come modello di gestione dei servizi pubblici locali di rilevanza economica. 

2. I modelli di gestione dei servizi pubblici locali: l’instabilità della disciplina. 

3. Le direttive europee ed il nuovo codice dei contratti pubblici: il principio di libera amministrazione e la procedimentalizzazione del processo decisionale. 

4. La riforma Madia: le forme organizzative dei servizi pubblici locali di interesse economico generale. 

5. Una particolare figura: l’in house pluripartecipato. 

6. La scelta del modello di gestione dei servizi pubblici locali.

Abstract:

The Italian Consiglio di Stato has recently stated (judgment n. 1034/2016) that local administrations may legally provide for local public services with their own resources. Furthermore, the Administrative Tribunal of Lombardia (judgment n. 691/2016) has recognized that local administrations may award concessions to in house companies on a regular basis, such as an ordinary way to provide local public services and not such as an exception to public procurement rules. Indeed, local administrations may choose to perform their tasks with their own resources or in cooperation with other administrations or to outsource them to private companies. In choosing the management model, however, local public administration shall not act arbitrarily, but shall follow an administrative procedure, designed to take into account public and private interests and to be carried out in accordance with principles of transparency, economy and efficienc

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